Naścienne stacje ładowania samochodów elektrycznych i hybryd plug-in inaczej nazywane są wallbox’ami. Jest to mniejsza wersja ogólnodostępnych stacji ładowania AC, które możemy spotkać na parkingach oraz większa, bardziej funkcjonalną wersją przenośnych ładowarek dodawanych w zestawie do samochodu.
Wallboxy występują w rozmaitych wersjach. Różnią sią kształtem, materiałami, wyposażeniem, zabezpieczeniami elektrycznymi. Wallbox to złoty środek między dużymi stacjami ładowania, na które nie ma miejsca w garażach, a przenośnymi wolnymi ładowarkami, które przy każdym ładowaniu trzeba wyciągać, rozwijać i podłączać, a po procesie ładowania z powrotem chować do samochodu
Czy stacje ładowania samochodów elektrycznych są potrzebne?
Sercem każdej stacji ładowania jest moduł EVSE. To od niego zależy poprawność komunikacji między samochodem a wallboxem oraz poprawność procesu ładowania. Komunikacja następuje za pomocą dwóch przewodów – CP (Control Pilot) oraz PP (Proximity Pilot). Z punktu widzenia użytkownika stacji ładowania, urządzenia są tak skonfigurowane, że nie wymagają praktycznie żadnych działań poza podłączeniem samochodu do ładowania.
Bez stacji ładowania, naładowanie samochodu w trybie MODE 3 jest niemożliwe. Wallbox pośredniczy w komunikacji między samochodem a siecią elektryczną, ale również dba o bezpieczeństwo użytkownika i samochodu.
Jak dobrać stacje ładowania samochodów elektrycznych?
W pierwszej kolejności trzeba określić moc przyłączeniową obiektu, aby określić maksymalną możliwą moc wallboxa. Przeciętna moc przyłączeniowa domu jednorodzinnego wynosi od 11 kW do 22 kW. Moc przyłączeniową sprawdzisz na umowie przyłączeniowej lub kontaktując się ze swoim sprzedawcą energii elektrycznej.
Kiedy już określisz maksymalna moc przyłączeniowa, należy zastanowić się nad docelową mocą ładowarki do zainstalowania.
Standardowa moc ładowania wallboxa to 11 kW. Takie obciążenie jest optymalne dla większości instalacji elektrycznych oraz mocy przyłączeniowych w domach jednorodzinnych. Moc ładowania na poziomie 11kW daje przeciętnie przyrost zasięgu na poziomie 50/60 kilometrów na godzinę ładowania.
Zawsze jednak polecamy montaż wallboxa o maksymalnej mocy ładowania 22 kW. Wynika to z kilku czynników:
- Znikoma różnica w cenie lub brak tej różnicy
- Większy przekrój przewodów – lepsze parametry, większa wytrzymałość
- Jeśli w przyszłości zwiększysz moc przyłączeniowa, nie musiszwymieniać wallboxa
- Można ograniczyć moc ładowania do dowolnej wartości.
Zobacz naszą ofertę:
Co wpływa na cenę stacji ładowania?
- Jakość wykonania, zastosowane materiały, dostępność do części zamiennych itd.
- Dodatkowe wyposażenie:
- Zabezpieczenia przed upływem prądu DC
Realizowane przez dodatkowy pierścień wykrywający upływ prądu DC i wyłącznik różnicowo-prądowy Typ A lub przez sam wyłącznik różnicowo-prądowy typ B. Koszt tych zabezpieczeń mocno wpływa na cenę stacji ładowania. W zależności od producenta i zastosowanych elementów zabezpieczenia podnoszą cenę urządzenia od ok. 500 zł do 1500 zł. Nigdy nie pomijajmy tej kwestii, ponieważ urządzenia te stanowią ochronę przeciwporażeniową (ochrona dodatkowa, ochrona przy uszkodzeniu). - Licznik energii elektrycznej
Zwykle jest to certyfikowany licznik do pomiaru energii elektrycznej. Stacje ładowania – szczególnie ogólnodostępne, gdzie pobierana jest opłata za ładowanie – muszą być wyposażone w certyfikowane cyfrowe liczniki. Koszt certyfikowanego licznika energii elektrycznej wynosi ok. 1000 zł.
Dobre stacje ładowania wyposażone są w certyfikowane liczniki, które pokazują rzeczywiste zużycie energii. W tanich stacjach ładowania nieatestowane liczniki pokazują przybliżoną ilość przepływającej energii. W zastosowaniu domowym mogą okazać się wystarczające, jednak pomiar trzeba traktować jako przybliżony, a nie dokładny - Moduł komunikacji
4G, LAN, WLAN – Pozwala na podłączenie się do stacji w celu konfiguracji, podłączenia systemu zarządzania, sprawdzenia statusu stacji za pomocą laptopa lub smartfonu. Dzięki komunikacji można prowadzić system rozliczeń, sprawdzać historię ładowań, ilość pobranej energii elektrycznej, kontrolować użytkowników stacji, planować rozpoczęcie/zakończenie ładowania, ograniczać moc ładowania w określonych godzinach, rozpoczynać ładowanie zdalne. - Czytnik kart RFID
Czytnik pozwalający na przypisanie kart RFID. Karty stosuje się, aby pozwolić użytkownikom na dostęp do stacji ładowania. Jednak większą funkcjonalnością wykazują się w przypadku zastosowań komercyjnych. Technologia Mifare pomaga w pełni kontrolować poziom poboru i zużycia energii elektrycznej przez poszczególnych użytkowników. - Dynamiczny system zarządzania mocą System dostępny w większości dobrych wallboxów i stacji ładowania. System pozwala kontrolować obciążenie stacji ładowania w zależności od ilości podłączonych pojazdów.
- Słupek do montażu stacji ładowania
Postumenty do stacji ładowania samochodów zwiększają ich funkcjonalność, pozwalają montować stacje ładowania w miejscach, gdzie nie ma możliwości montażu stacji na ścianie.
- Zabezpieczenia przed upływem prądu DC
Zanim kupisz stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Powszechne dane wskazują, że ładowanie samochodów elektrycznych w 80-90% odbywa się w domach. A więc nie są to nasze puste słowa, a fakty oparte na działaniach użytkowników.
Co to oznacza dla Ciebie?
Twoja domowa stacja ładowania będzie używana praktycznie każdego dnia.
Bez przerwy.
Będzie takim samym „pracownikiem” jak lodówka, pralka czy kuchenka elektryczna.
Jeśli więc postawisz na sprawdzone rozwiązania masz pewność, że posłużą Ci one przez wiele lat.
Domowa stacja ładowania
GARO GLB
Stacja ładowania GARO GLB stosowana jest z powodzeniem w całej Europie. Szwedzka marka, znana i ceniona ze względu na trwałość, produkuje w Polsce swoje stacje ładowania. Ceny podstawowego modelu zaczynają się od 2650 zł. Prosta, ale zarazem bardzo elegancka stylistyka stacji bardzo dobrze komponuje się z każdą przestrzenią. Wszystkie stacje przystosowane są do maksymalnej mocy 22kW. Oczywiście maksymalną moc ładowania można zmniejszać, dostosowując ją do swojej mocy przyłączeniowej. Podstawową wersję można doposażyć wedle swoich preferencji o dodatkowe elementy, takie jak: Monitoring DC + RCBO typ A, RCB Typ B, Certyfikowany licznik, RFID, WLAN, LAN, 4G. Dodatkowa wodoszczelność IP44 pozwala na montaż na zewnątrz na dedykowanym słupku.
https://sklep.3ev.pl/GARO-GLB-BASIC-WALLBOX-22-kW-p102
WEBASTO PURE II
Jest to stacja ładowania pochodząca z Niemiec. Webasto Pure 2 to rozsądna propozycja, jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości. Do tego należy wymienić 5-letnią gwarancję producenta. Webasto zrobiło krok do przodu i zaoferowało wersję z przewodem ładowania o długości aż 7 metrów! Według nas, jest to bardzo dobre posunięcie. Pozwala to, na przykład, na wystawienie samochodu przed garaż i posprzątanie go w weekend przy jednoczesnym ładowaniu bez martwienia się o to, że przewód do ładowania będzie za krótki. Webasto w standardzie posiada monitoring DC. Webasto Pure II występuje w wersji do 11 kW i 22 kW. Oczywiście w tych przedziałach maksymalna moc może być regulowana. Istnieje również możliwość montażu stacji na dedykowanym słupku.
https://sklep.3ev.pl/WEBASTO-PURE-II-11-kW-WALLBOX-p108
Green Cell PowerBOX
To cenowy hit – taniej po prostu się nie da. Ze względu na cenę, jest to najczęściej wybierana domowa stacja ładowania. Dystrybutorem tej stacji jest firma Green Cell, a stacja objęta jest dwuletnią gwarancją. Wersja z gniazdem Type 2 oraz RFID to domowy wallbox w cenie 2299 zł. Dodatkowo wyposażona jest w ekran, który informuje o najważniejszych parametrach ładowania. Maksymalna moc ładowania, to 22 kW. W tym przypadku moc ładowania regulowana jest za pomocą przewodu ładującego. Odpowiednia rezystancja na przewodzie PP informuje stację, jaki maksymalny prąd może podać do samochodu. Ilość stopni ograniczenia maksymalnego prądu ładowania jest więc mniejsza niż w przypadku GARO czy WEBASTO.
https://sklep.3ev.pl/WALLBOX-GC-EV-PowerBOX-RFID-p117
Ile kosztuje ładowanie samochodu hybrydowego?
Czy warto kupić stacje ładowania?
W 3EV uważamy, że tak! I to z kilku powodów:
- Przez stacje ładowania przepływa duża moc (nawet 22 kW) – przepływ tak dużej mocy wydziela ciepło. Większa objętość urządzenia powoduje lepsze odprowadzanie ciepła, niż w przypadku ładowarek przenośnych dużych mocy.
- Wallbox to urządzenie przystosowane do pracy ciągłej, a nie dorywczej – jak przenośne stacje ładowania. To powoduje, że raz kupione urządzenie będzie pracowało przez długie lata.
- Nie oszukujmy się – cenimy swój czas. Posiadając wallbox jedyne, co musimy zrobić, to podłączyć wtyczkę wychodząc z samochodu. Bez wyciągania przewodów i ładowarek z samochodu. Bez martwienia się o to, że zapomnimy przewodu do ładowania. Przenośne ładowarki są dobre, ale w podróży, a nie na co dzień.
- Wallboxy nie są jednorazowe. Można zamontować wallbox dziś o maksymalnej mocy ładowania, np. 6 kW, a z czasem – zwiększając moc przyłączeniową – zwiększyć moc ładowania samochodu nawet do 22 kW.
Jeśli jeszcze masz wątpliwości – skontaktuj się z nami! Z pewnością pomożemy, doradzimy i możesz mieć pewność, że zaoferujemy Ci najlepszą cenę na rynku!
Comments are closed