Podczas odbierania do testów VW ID. 3, aura kompletnie nie sprzyjała – 8 oC, deszcz, wiatr i przenikający chłód. W ten senny poranek, kiedy każdy myśli tylko pozostaniu w łóżku, my wybraliśmy się na przejażdżkę turkusowym Volkswagenem. I to jakim – 204 KM (150kW), 310 Nm i napęd na tył. Zapowiadało się ciekawie.
Wygląd
Według mnie, przód trochę z VW UP!, ale jakby ładniejszy, tył taki trochę z Golfa, ale bardziej zadziorny. Bryła? Całkowicie inna niż wszystko. Krótka maska, wielkie 19-calowe felgi, linia dachu poprowadzona wysoko, przednie lampy połączone listwą LED. Przy pierwszym spotkaniu samochód wydaje się ładny, ale nie do końca wiemy dlaczego. Dopiero, gdy przyjrzymy mu się bliżej, zaczynamy dostrzegać coraz więcej stylistycznych smaczków.
Ostre przetłoczenia na zderzaku przednim nadają charakteru obłemu (na pierwszy rzut oka) frontowi auta. Bok auta to drzwi z przetłoczeniami, z bardzo ciekawie wkomponowaną listwą z czarnego plastiku, wąskim słupkiemwraz z dodatkową szybą i z zabudowanym szerokim tylnym słupkiem oraz ostrym tyłem.
Sam tył samochodu to trochę inna bajka – ostry i zadziorny. Dodatkowy spojler i czarna klapa nadają temu autu sportowego zacięcia.
Przy pierwszym spotkaniu samochód wydawał się po prostu ładny i poprawny. Jednak im dłużej z nim przebywałem, tym więcej ciekawych szczegółów byłem w stanie zauważyć. I po przeprowadzonym teście mogę śmiało stwierdzić , że ten model naprawdę nie jest nudny. Wyszukane rozwiązania i niuanse, które zastosowali projektanci, połączenie ostrych krawędzi i obłości robi oczekiwane wrażenie! Można powiedzieć, że VW ID. 3 jest stonowany, ale bardzo nowoczesny
Silnik i wrażenia z jazdy
Wersja 1st PLUS – oferuje silnik o mocy 204 KM i 310 Nm, napęd na tył i akumulator trakcyjny o pojemności 58 kWh. Jazda autem elektrycznym jak zawsze sprawia frajdę. Jednak zawiodą się ci, którzy spodziewają się sportowych emocji. ID. 3 żwawo zbiera się do jazdy i widać, że nie brakuje mu mocy – nawet przy jego sporej masie, która wynosi 1800 kg. W ruchu miejskim najbardziej pomaga elastyczność silnika. W każdym momencie wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że elektryczny VW ochoczo i płynnie przyspiesza, szczególnie w trybie SPORT. Nie zaznamy tu jednak sportowych emocji, wciskania w fotel i zapierania tchu. Sam samochód nie jest wyrywny, jednak przyspieszanie jest nieprzerwanie płynne. W trybie Comfort, reakcja na pedał przyspieszenia jest mniejsza i trzeba go wciskać nieco głębiej. Natomiast tryb EKO powoduje, że samochód staje się ospały i niechętny do gwałtownych przyspieszeń, ale dzięki temu znacznie spada zużycie energii.
Od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy
Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu raptem 7,3 s według katalogu. Ze względu na mokrą nawierzchnię, niestety nie mogłem tego przetestować osobiście. Do prędkości 70 km/h działała kontrola trakcji, która skutecznie ograniczała przyspieszenie.
Elektryczny VW ID. 3 po muśnięciu pedału przyspieszenia zaczyna się toczyć. Dokładnie tak jak samochody spalinowe z automatem. Nie trzeba ciągle trzymać nogi „na gazie”. Tak samo działa to na biegu wstecznym. VW po wybraniu trybu „R” zaczyna sam jechać do tyłu, a kierowcy pozostaje jedynie modulowanie hamulcem. Niby nic wielkiego, ale nie każdy samochód elektryczny to oferuje, a ta funkcja jest akurat bardzo przydatna.
Po wybraniu trybu jazdy Drive „D” auto jedzie do przodu, jednak bez odzysku energii. Puszczenie pedału „gazu” powoduje, że samochód się toczy tak, jakby jechał „na luzie”. Aby przejść do trybu rekuperacji, należy przekręcić dźwignię zmiany biegów w tryb „B” – Battery – który zauważalnie spowalnia auto. Miałem wrażenie, że w trybie EKO odzysk energii jest nieznacznie większy, niż w poprzednich trybach. W mojej opinii brakuje jeszcze jednego mocniejszego trybu rekuperacji – B2.
Rozpoczęcie jazdy
Tutaj duży plus. Wsiadamy, naciskamy hamulec, dźwignia wyboru kierunku jazdy na „D” i już możemy ruszać. Jeśli natomiast się zatrzymamy i użyjemy trybu parking „P” – przycisku na dźwigni wyboru jazdy – to niestety rozpoczęcie jazdy do przodu będzie możliwe dopiero po ponownym przestawieniu dźwigni na „D” lub „B”. Samo naciśnięcie pedału gazu nie powoduje ruszenia. Czy to plus czy minus? Nie jestem w stanie ocenić. To rozwiązanie ma swoje zalety – nie ruszymy przez przypadkowe wciśnięcie „gazu”, ale też musimy pamiętać o tym, że jeśli będziemy chcieli ruszyć, trzeba będzie przekręcić dźwignię.
Zużycie energii
Podczas jazdy po mieście, bez korków, przy włączonym ogrzewaniu, średnie zużycie energii wyniosło 21 kWh/100 km. Styl jazdy można uznać za umiarkowanie dynamiczny. Niestety duża masa robi swoje. Wiem również, że niektórzy bez problemu potrafią zejść do 14 kWh / 100 km. Myślę więc, że takie zużycie energii jest jak najbardziej akceptowalne.
Prowadzenie i komfort jazdy.
VW ID. 3 jeździ tak, jak przystało na 1800 kg. Pomimo nisko umieszczonego środka ciężkości i całkiem precyzyjnego układu kierowniczego, czuć jego masę i pewną bezwładność samochodu. Zawsze trzeba mieć z tyłu głowy, że nie jedziemy lekkim, sportowym autem. Z fizyką nie wygramy. Ostre zakręty na mokrej nawierzchni mogą zakończyć się uślizgiem, jednak nad wszystkim czuwają systemy bezpieczeństwa. Samo zawieszenie jest zestrojone średnio twardo, a samochód stoi na 19-calowych felgach i oponach o rozmiarze 215/50/R19.
Mimo wszystko, jeździ się nim komfortowo i pewnie, a nierówności są przyzwoicie wybierane. Jeśli nie szukasz samochodu na tor, zawieszenie w ID. 3 pozwoli na bardzo wygodną jazdę.
Trochę o samej wygodzie i ergonomii.
VW ID. 3 jest samochodem wygodnym, ale też przestronnym, gdzie każdy bez problemu znajdzie miejsce dla siebie. Z tyłu nie brakuje miejsca dla dorosłej osoby, a bagażnik o pojemności 385l pomieści naprawdę spory ekwipunek. Brakuje jednak małego schowka pod maską, choćby na przewód do ładowania.
Widoczność do przodu i na boki jest bardzo dobra dzięki zastosowaniu dodatkowego przeszklenia przy słupku A. Do tyłu jest trochę gorzej, ze względu na zabudowany szeroki słupek tylny, jednak całą sytuacje ratuje przyzwoita kamera cofania oraz duże lusterka.
Wykonanie
W samochodzie królują twarde, ale dobrze spasowane plastiki, jednak rączka do zamykania drzwi potrafi skrzypieć. Do obsługi wszystkich systemów służy 10-calowy ekran i dotykowy panel pod ekranem oraz przyciski na kierownicy.
Przyciski – mimo, że dotykowe – zabezpieczone są przed przypadkowym dotknięciem – użycie ich jest możliwe dopiero po mocniejszym naciśnięciu. Sam system multimedialny wymaga chwili przyzwyczajenia, ale zasadniczo jest bardzo intuicyjny. Ciężko opisać tu wszystkie opcje, które oferuje VW ID. 3 – trzeba ich doświadczyć osobiście.
Wyciszenie
Niestety VW ID. 3 nie należy do najlepiej wyciszonych samochodów. W samochodzie robi się głośno już przy 90 km/h . O ciszy, której doświadczymy w segmencie limuzyn takich jak Audi A6 czy Volvo S80, niestety można zapomnieć. W mojej subiektywnej opinii VW jest gorzej wyciszony niż BMW i3. A patrząc na potencjał auta, mogłoby być lepiej.
Zwrotność
Jak na takie gabaryty i wagę, VW ID. 3 jest niesamowicie zwrotny. 10,2 m – tyle wynosi średnica zawracania. Samochodem bez problemu można zawrócić na zwykłej drodze na raz!
Asystent jazdy
Aktywny tempomat – działa, rozpoznaje znaki, utrzymuje zadaną odległość, przestrzega ograniczeń prędkości. Jednak zjeżdżając z trasy S8, gdzie było ograniczenie do 90 km/h, samochód nagle wykrył ograniczenie do 120 km/h i zaczął dość mocno przyspieszać. Niestety, takie sytuacje mogą okazać się niebezpieczne. W trasie system będzie działał bardzo dobrze, niemniej trochę gorzej sprawuje się w mieście.
Natomiast asystent pasa działa bardzo dobrze. Wykrywa tak samo zbliżanie się do skraju pasa, jak i do krawężnika. Gdy samochód znajdzie się ok. 20 cm od skrajni, system sam skoryguje tor jazdy.
Ładowanie VW ID. 3
Wersję VW ID. 3 1st PLUS 58 kWh można ładować ze stacji ładowania AC mocą nawet do 11 kW. Czas ładowania pojazdu od 5% do 80% przy ładowaniu AC zajmuje wg producenta 6 h 15 min. Więc nie jest najgorzej.
Jeśli chodzi o ładowanie DC, może odbywać się z mocą 100 kW. Co to znaczy? Tyle, że od 5% do 80% akumulatory naładują się w 35 minut! A do 100% – w godzinę. Co realnie pozwoli na przejechanie grubo ponad 300 km.
Podsumowanie
VW ID. 3 jest nowoczesnym samochodem o ciekawej bryle i bardzo ładnym wyglądzie. Wnętrze jest futurystyczne i minimalistyczne. Silnik zapewnia bardzo płynne przyspieszenie, a dzięki zastosowaniu możliwości ładowania z mocą 100 kW na szybkich ładowarkach, można go naładować w ciągu 35 minut do 80%. Samochód trzeba również pochwalić za zwrotność. Gorzej natomiast jest z prowadzeniem – 1800 kg jest wyczuwalne, a sam samochód mógłby być lepiej wygłuszony.
+ Elastyczność napędu
+ Możliwość manewrowania na parkingu jak klasycznym automatem
+ Wygodne fotele i pozycja za kierownicą
+ Przestrzeń
+ Ładowanie AC z mocą do 11 kW oraz DC do 100 kW
– Brak regulacji poziomu odzysku energii
– Duża masa daje o sobie znać przy dynamicznej jeździe
– Wyciszenie
– Tryby jazdy niewiele się od siebie różnią
Ocena w poszczególnych kategoriach:
Silnik i napęd | 8 |
Wygląd | 8 |
Komfort jazdy | 8 |
Prowadzenie | 7 |
Wykonanie i materiały we wnętrzu | 7 |
Wyciszenie | 6 |
System multimedialny | 9 |
Szybkość ładowania | 9 |
Ogólny odbiór samochodu | 8 |
Ocena końcowa | 7,8 |
Stacje ładowania
Jeśli potrzebujesz stacji ładowania do swojego samochodu elektrycznego skontaktuj się z 3EV! Pomożemy przy wyborze stacji i montażu.
www.sklep.3ev.pl – STACJE ŁADOWANIA DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH I HYBRYD PLUG-IN
Comments are closed