“Samochód elektryczny emituje tyle samo,a nawet więcej CO2 niż samochód spalinowy, ale emisję przenosimy gdzie indziej. Tam, gdzie stoją elektrownie.” – kompletnie się z tym nie zgadzam, a na potwierdzenie tezy podam kilka twardych i konkretnych argumentów.

„W Polsce samochody elektryczne, to samochody, które jeżdżą na węgiel. 100% energii wytwarzamy z węgla. Przy wytworzeniu 1 MWh energii w Polsce produkujemy 850 kg CO2. Warto również zaznaczyć, że do produkcji akumulatorów trakcyjnych do atmosfery zostanie wyemitowanie kolejne 20 ton dwutlenku węgla. Samochody elektryczne w takim razie zanieczyszczają atmosferę bardziej niż spalinowe!” A i zapomniałem – „zużyte akumulatory, które przy dobrych wiatrach wytrzymają 5 lat są wyrzucane i zatruwają środowisko.”

Niestety, to co napisałem wyżej to bzdury wyssane z palca, aczkolwiek często słyszane zarzuty kierowane w stronę aut elektrycznych.

Ile CO2 emituje samochód elektryczny.

Pierwsza sprawa – produkcja. Zakładamy, że samochody spalinowe i elektryczne podczas produkcji pozostawią taki sam ślad węglowy. Załóżmy 10 ton CO2. Nie uwzględniając w tym silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz akumulatorów.

Najnowsze raporty donoszą, że podczas produkcji akumulatorów wyemitowane zostanie od 61 do 106 kg CO2 na 1 kWh pojemności akumulatora. Źródło Przyjmijmy, że nasz pojazd będzie wyposażony w akumulatory o pojemności 50 kWh na produkcję których wyemitowane zostanie dodatkowo 4,2 tony CO2. Dużo? Mało? Na pewno nie jest to 20 ton, jak niektórzy zarzucają.

638 g CO2 – tyle w Polsce emituje się CO2 do wytworzenia 1 kWh energii elektrycznej. Udział elektrowni węglowych w produkcji energii elektrycznej w Polsce wynosi ok. 67,9%. Natomiast spalanie 1l benzyny emituje 2,3 kg CO2 do atmosfery.

Emisja dwutlenku węgla na 1 kWh [raport podawany na bierząco]

Weźmy na warsztat Opla Corsa i e-Corsa.

Opel e-Corsa

Małe miejsce auto, którego zasięg deklarowany przez producenta, to ponad 300 km. W wersji spalinowej występuje z silnikiem 1.2 o mocy 75 KM, natomiast w wersji elektrycznej silnik osiąga moc 136 KM, oraz 260 Nm, a to pozwala rozpędzić małe miejskie auto, od 0-100 km/h w 8 sekund!

WersjaZużycie energii na 100kmEmisja CO2 na 100 kmKoszt przejechania 100km
Elektryczna (136 KM, 260 Nm)16,8 kWh10,72 kg10 zł
Spalinowa (75 KM, 118 Nm)6,5 l benzyny14,95 (+ 14,5) kg29 zł

Skąd przy emisji CO2 dodatkowe 14,5 kg? Pamietajcie o tym, że nie wydobywamy benzyny prosto z ziemi! Aby przetworzyć ropę naftową na benzynę potrzeba energii. BP podaje, że jest to ok. 3,5 kWh (od 3,5 do 7 kWh) na 1l, także do śladu węglowego samochodu spalinowego musimy doliczyć jeszcze 6,5 l x 3,5 kWh/l x 638 g x CO2 = 14,5 kg CO2. Aspekt istotny, o którym niestety nikt nie mówi.

Różnica w emisji CO2 na 100 km dla pojazdu spalinowego i elektrycznego wynosi 20 kg. Przy 10 000 km będą to już 2 tony, a po przejechaniu 21 000 km zaciera się ślad węglowy potrzebny do produkcji akumulatorów.

W tym krótkim artykule chciałem przekazać rzetelne informacje na temat emisji CO2 przez samochody elektryczne vs. samochody spalinowe. Wpis jest odpowiedzią na zarzuty odnośnie pozornej ekologiczności pojazdów elektrycznych. Obliczenia pomogą zrozumieć i pokażą, że pojazdy elektryczne nie sa takimi trucicielami, jak postrzega je pewne grono ludzi.

Categories:

Tags:

No responses yet

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *