Ile kosztuje ładowanie samochodu hybrydowego? Czy to się opłaca?

Rozważania oparte będą w oparciu o parametry 5 pojazdów hybrydowych oraz ich raporty spalania i deklarowane przez użytkowników przebiegi na silniku elektrycznym.

Ile kosztuje ładowanie samochodu hybrydowego plug-in? Dziś pochylimy się nad tematem czy opłaca się ładować kupić samochód hybrydowy i kiedy to się zwróci.

MarkaModelSilnik spalinowyPojemność akumulatorówŚrednie spalanie l/100kmZasięg WLTP na silniku elektrycznym
SkodaSuperb PHEV1.4 TSI10,4 kWh7,161
MitsubishiOutlander PHEV2.413,8 kWh7,457
KiaCeed PHEV1.6 GDi8,9 kWh6,857
VolvoXC 40 Recharge1.5 T59 kWh7,245
MINICountryman E1.55,7 kWh8,140

Spalanie samochodów hybrydowych plug-in.  Spektakularne wyniki spalania, które widoczne w prospektach reklamowych należy traktować z przymrużeniem oka. Być może w testach, pokonując pierwsze 100 km startując z naładowaną baterią możliwe jest osiągnięcie spalania niższego niż 2l/100km. Kiedy jednak bateria się rozładuje, a nastąpi to zwykle po 40/50 km – samochód hybrydowy będzie miał porównywalne spalanie jak klasyczny spalinowy.

Co właściwie oznacza PHEV czy plug-in?

Oznaczają to samo, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle – Hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in. Pojazdy PLUG-IN (PHEV) w porównaniu do zwykłej Hybrydy (jak np. Toyota Prius) możemy ładować z gniazdka elektrycznego bądź stacji ładowania samochodów za pomocą ustandaryzowanego złącza Typ 2. Charakteryzują się też dużo większymi zasięgami korzystając tylko z energii elektrycznej. Pojazd hybrydowy pokona na silniku elektrycznym ok. 5 km, natomiast Plug-in może przejechać ok. 50 km – czyli 10-krotnie więcej.


Co zyskujemy dzięki posiadaniu PHEV? Poza możliwością bez emisyjnej i cichej jazdy oraz dużo mniejszego spalania w mieście dostajemy dużo większą moc i moment obrotowy w porównaniu do równoważnych modeli z napędem spalinowym. Dzięki współpracy dwóch układów napędowych przykładowo Volvo XC 40 T5 Recharge może pochwalić się łączną mocą 262 KM, natomiast Skoda Superb Plug-In Hybrid rozwija 218 KM.

Ile kosztuje naładowanie hybrydy?

Możemy przyjąć stawkę na 1kWh energii w tryfie G11 na poziomie 65 gr/ kWh. W przypadku korzystania z taryfy G12 nocą cena spada o ok. 15 gr/kWh.

MarkaModelPojemność akumulatorówCzas ładowania (Moc 3,7 kW)Kosz pełnego naładowania
(*taryfa nocna)
Zasięg WLTP na silniku elektrycznym
SkodaSuperb PHEV10,4 kWh2h 50 min6,8 (5,2*) PLN61
MitsubishiOutlander PHEV13,8 kWh3h 40 min9 (6,9*) PLN57
KiaCeed PHEV8,9 kWh2h 25 min5,8 (4,5*) PLN57
VolvoXC 40 Recharge9 kWh2h 25 min5,9 (4,6*)PLN45
MINICountryman E5,7 kWh90 min3,7 (2,9*) PLN40

Koszt jednego pełnego naładowania nie wynosi więcej niż 10 zł i pozwala na realne przejechanie od 30 do 50 km w zależności od modelu .

Wallbox – Stacja do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych GARO GLB

Porównianie zużycia energii przez hybrydę i samochód spalinowy.

Wariant 1 – Podmiejski

Przykład do obliczeń – założono, że w ciągu dnia użytkownik przejeżdża łącznie 100 km przy czym ma możliwość ładowania samochodu w pracy i w domu, więc podczas 100 km samochód zostanie naładowany dwukrotnie. Na jednym ładowaniu posiadacz auta hybrydowego przejeżdża 45 km, a samochód spala średnio 7l/100km w trasie już po wyczerpaniu akumulatorów. Raz na dwa tygodnie posiadacz pokonuje trasę 200 km w jedną stronę. Za każdym razem podróż rozpoczyna z pełni naładowaną baterią trakcyjną. W ciągu roku pojazd pokona 36000 km.

Koszt paliwa w przypadku samochodu spalinowego: 11.214,00 PLN (Przy cenie benzyny 4,45 zł)

A jakie są koszty utrzymania hybrydy plug-in?

Przy powyższych założeniach samochód również przejechał 36.000 km, jednak tylko 10.080 km na silniku spalinowym – koszt paliwa wydanego na przejechanie tego samego dystansu: 3.139,92 PLN.

Jednak należy pamiętać, że korzystał również z energii elektrycznej. Na pokonanie pozostałych 25.920 km samochód zużył 5.961,6 kWh energii, co przy ładowaniu po połowie w dwóch różnych taryfach kosztowało 3.427,92 zł
Łączny koszt przejechania 36.000 km wyniósł: 6.567.84 PLN, czyli o 4.646,16 PLN mniej!

Wariant 2 – Optymistyczny.

A jeśli w ciągu dnia przebiegi są mniejsze i użytkownik przejeżdża ok. 80 km, a w trasę 200 km wyjeżdża raz w miesiącu, co daje miesięczne przebiegi na poziomie ok. 2.160 km.

Przy takim założeniu w ciągu roku osoba przejedzie ok. 25.920 km. Z czego na prądzie zrobi aż 23.280 km, a na benzynie ok. 2.640 km. Cena benzyny potrzebnej do przejechania takiego dystansu w pojeździe spalinowym wyniesie 8.074,08 PLN, natomiast koszt zużytego paliwa przy takim trybie jazdy w samochodzie hybrydowym, to łącznie 822,36 zł w roku. Dodając cenę energii elektrycznej zużytej na naładowanie pojazdu wychodzi 4.250,28 PLN – 3.8230 PLN taniej!

Miesięcznie pojazd zużywa 446,2 kWh, a rocznie 5.354 kWh – sporo. A gdyby mieć prąd za darmo?

Instalacja fotowoltaiczna o mocy 5kWp w ciągu roku jest w stanie wyprodukować ok. 5.300 kWh. Taka ilość praktycznie całkowicie będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie na energię pojazdu hybrydowego.

Ile kosztuje ładowanie samochodu hybrydowego?

Jedno naładowanie to ok. 6/8 zł za przejechanie ok. 50 km. Czy hybryda się opłaca? Przy odpowiednim użytkowaniu w mieście, posiadając własną instalację fotowoltaiczną, która będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie na energię samochodu – zdecydowanie tak. W wariancie 1 wynika, że zużywane jest ok. 70% paliwa mniej paliwa niż w samochodzie spalinowym. Idealny wariant 2 pozwoli na ograniczenie zużycia paliwa o ok. 90%.

Sprawdź jak ładować samochód hybrydowy: Ładowanie samochodów elektrycznych – #1 Ładowanie AC

Kiedy samochód hybrydowy się zwróci?

Zobacz naszą ofertę:

Na przykładzie Skody Superb, która w wersji hybrydowej potrafi przejechać do 61 km, czyli ok. 45 km realnie – w wersji Ambition Hybrid kosztuje 152.900 PLN (z silnikiem 1.4 TSI i automatyczną skrzynią DSG o łącznej mocy 218KM), natomiast wersja Ambition z silnikiem 1.5 TSI i skrzynią DSG o mocy 150 KM kosztuje 128.150 PLN, a z silnikiem 2.0 TSI o mocy 190 KM kosztuje już 136.250 PLN. Czyli różnica miedzy hybrydą, a wersją z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy wynosi 16.650 PLN. Zakładając użytkowanie zgodnie z wariantem 1, samochód zwróci się już po 3,5 roku użytkowania, albo po 126.000 km przebiegu – przy założeniu, że nie posiadamy paneli fotowoltaicznych.

Korzystając z paneli fotowoltaicznych i mając darmowy prąd – zakup takiego samochodu zwróci się już po dwóch latach lub 70.000 km. Brzmi zachęcająco. Należy również zwrócić uwagę na niższe zużycie silnika spalinowego w mieście, czyli jego dłuższą żywotność, niższe zużycie kloców i tarcz hamulcowych, ze względu na odzysk energii i hamowanie silnikiem elektrycznym, a także większą moc, którą oferuje samochód hybrydowy.

No responses yet

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *