Każdy przed zakupem pojazdu elektrycznego wcześniej czy później zada sobie pytanie – „Ale jak właściwie naładować taki samochód?” Dla starych wyjadaczy sprawa wydaje się dość prosta, niestety osoba nie obeznana w tym temacie może mieć pewne problemy.
Zacznijmy od tego jak ładować i jakie są najczęściej spotykane rodzaje tak zwanych wolnych ładowarek na prąd przemienny (AC).
Po pierwsze przyłącz się!
Nie każdy samochód elektryczny ma takie samo złącze ładowania i nie każda ładowarka ma przewód do podpięcia samochodu.
„Ale jak to? Serio? Bo ja myślałem…”
Już szybko tłumaczę. W samochodach elektrycznych spotykamy 2 najpopularniejsze złącza ładowania AC – Type 1 oraz Type 2.
Type 1 ( Inne nazwy: TYP 1 lub SAE J1772)
Jest to standard wywodzący się z Ameryki Północnej, jednak spotkać go możemy również w pojazdach z Azji, ale także Europejskich. Nie ma jednoznacznej granicy, w których autach będzie stosowany. Złącze te można również spotkać w hybrydach PLUG-IN.
Technicznie:
Złącze przystosowane na rynek Ameryki Północnej, gdzie moc ładowania może wynosić 1,92 kW (120V, 16A). W przypadku Europejskim ta moc będzie wyższa, ze względu na wyższe napięcie i może wynosić 3,68 kW (230V, 16A) lub nawet 7,36 kW (230V, 32A) – jednak takiej ładowarki raczej nie zamontujemy w swoim gospodarstwie domowym.
Przykładowe pojazdy z gniazdem Type 1:
Citroen Berlingo Electric,
Fiat 500e,
Nissan Leaf 1 generacji,
Ford Focus Electric,
Chevrolet Volt,
Opel Ampera,
Mitsubishi Outlander PHEV,
Nissan 200 EV.
Type 2 ( Inne nazwy TYP 2, Mennekes, IEC 62196 Type 2)
Tutaj możemy trochę odetchnąć z ulgą, ponieważ to Type 2 stał się oficjalnym standardem w krajach Unii Europejskiej i prawie zawsze możemy mieć pewność, że publiczna ładowarka będzie wyposażona w gniazdo (bądź wtyczkę) Type 2. Standard złącza może być również wykorzystywany również do ładowania prądem stałym DC (Dowiedz się więcej).
Technicznie:
Ładowarki wyposażone w standard Type 2 – te przenośne jak i stacjonarne – mają szerszy zakres mocy niż ładowarki Type 1, głównie ze względu na możliwość użycia zasilania 3 fazowego. Tak więc ładowarki takie mogą mieć moc:
- 3,68 kW (230V, 16A);
- 7,36 kW (230V, 32A – rzadziej stosowane);
- 11 kW (3 fazowe zasilanie, 230V, 16A);
- 22 kW (3 fazowe zasilanie, 230V, 32A).
Jest także możliwość ładowania z mocą 44 kW (3 fazy, 230V, 64A). Jednak jest to rzadko używane i takie moce ładowania zwykle przejmowane są już przez ładowarki prądu stałego DC.
Przykładowe pojazdy z gniazdem Type 2:
Nissan Leaf II generacji,
BMW i3,
Renault ZOE,
Volkswagen e-Golf,
Volvo XC60 T8 PLUG-IN,
KIA Niro Electric,
Hyundai Kona,
Audi e-tron,
Mini Cooper SE,
BMW 330e,
Toyota Prius PLUG-IN.
Jak widać standard ten jest nie tylko powszechny w pojazdach elektrycznych, ale także w hybrydach typu PLUG-IN.
Powiedziałem, że są tylko dwa rodzaje gniazd? O nie, nie. Powiedziałem, że to są dwa najpopularniejsze rodzaje gniazd.
Ale na spokojnie, kolejne rodzaje można spotkać bardzo rzadko.
Schuko
Kolejnym złączem stosowanym w pojazdach elektrycznych jest złącze Schuko. Jest to standardowa wtyczka jednofazowa jakiej używamy w Polsce. Samochód podłączamy bezpośrednio do gniazda, tak jak np. żelazko. Jednak rozwiązań tego typu jest bardzo mało. Jednym z pojazdów, który korzysta z tego standardu jest Renault Twizy.
TYPE 3A / TYPE 3C (Inna nazwa: SCAME)
Jest to już prawie ostatni typ złącz stosowanych do ładowania prądem przemiennym. Obecnie odchodzi w zapomnienie, jednak był to standard stosowany we Włoszech i Francji, więc jeśli wasze auto zostało sprowadzone np. z Francji, to istnieje możliwość, że będzie wyposażone w takie właśnie złącze.
Wisienka na torcie, żeby wprowadzić jeszcze trochę zamętu – złącze GB/T AC
Jest to rodzaj złącza stosowany w Chinach i samochodach chińskich. Ze względu na to, że złącze jest standardem w chinach, nie będzie szerzej omawiane. Złącze na pierwszy rzut oka bliźniacze jest ze złączem Type 2 – jednak jest to złudne. Złącza nie są kompatybilne.
Podsumowanie
W artykule przedstawiono wszystkie rodzaje złącz stosowanych w pojazdach elektrycznych stosowane przy ładowaniu za pomocą prądu przemiennego AC. Najpopularniejszym złączem jest bezdyskusyjnie Type 2, które stało się standardem w UE. Rzadziej spotykanym, ale również możliwym do znalezienia będzie złącze Type 1.
Jeśli jesteście posiadaczami auta ze złączem Type 2 możecie spać spokojnie. Naładujecie swoje auto praktycznie wszędzie. Trochę gorzej, jeśli posiadacie Type 1 bądź Type 3A / 3C. W tedy musicie zaopatrzyć się w odpowiednie adaptery i przewody, które bez problemu można dostać w Polskich sklepach.
Cieszcie się jazdą!
Jeśli chcesz dowiedzieć się gdzie możesz naładować swój samochód wejdź w link poniżej: https://3ev.pl/mapa-stacji-ladowania/
Źródło zdjęcia głównego: „Designed by teksomolika / Freepik”
Comments are closed