Każdy przed zakupem pojazdu elektrycznego wcześniej czy później zada sobie pytanie –  „Ale jak właściwie naładować taki samochód?” Dla starych wyjadaczy sprawa wydaje się dość prosta, niestety osoba nie obeznana w tym temacie może mieć pewne problemy.

Zacznijmy od tego jak ładować i jakie są najczęściej spotykane rodzaje tak zwanych wolnych ładowarek na prąd przemienny (AC).

Po pierwsze przyłącz się!

Nie każdy samochód elektryczny ma takie samo złącze ładowania i nie każda ładowarka ma przewód do podpięcia samochodu.

„Ale jak to? Serio? Bo ja myślałem…”

Już szybko tłumaczę. W samochodach elektrycznych spotykamy 2 najpopularniejsze złącza ładowania AC – Type 1 oraz Type 2.

Type 1 ( Inne nazwy: TYP 1 lub SAE J1772)

Złącze TYPE 1
Złącze TYPE 1

Jest to standard wywodzący się z Ameryki Północnej, jednak spotkać go możemy również w pojazdach z Azji, ale także Europejskich. Nie ma jednoznacznej granicy, w których autach będzie stosowany. Złącze te można również spotkać w hybrydach PLUG-IN.

Technicznie:

Złącze przystosowane na rynek Ameryki Północnej, gdzie moc ładowania może wynosić 1,92 kW (120V, 16A). W przypadku Europejskim ta moc będzie wyższa, ze względu na wyższe napięcie i może wynosić 3,68 kW (230V, 16A) lub nawet 7,36 kW (230V, 32A) – jednak takiej ładowarki raczej nie zamontujemy w swoim gospodarstwie domowym.

Przykładowe pojazdy z gniazdem Type 1:

Citroen Berlingo Electric,

Fiat 500e,

Nissan Leaf 1 generacji,

Ford Focus Electric,

Chevrolet Volt,

Opel Ampera,

Mitsubishi Outlander PHEV,

Nissan 200 EV.

Type 2 ( Inne nazwy TYP 2, Mennekes, IEC 62196 Type 2)

czym jest złącze type 2 co to type 2 mennekes IEC 62196
Złącze TYPE 2, Mennekes

Tutaj możemy trochę odetchnąć z ulgą, ponieważ to Type 2 stał się oficjalnym standardem w krajach Unii Europejskiej i prawie zawsze możemy mieć pewność, że publiczna ładowarka będzie wyposażona w gniazdo (bądź wtyczkę) Type 2. Standard złącza może być również wykorzystywany również do ładowania prądem stałym DC (Dowiedz się więcej).

Technicznie:

Ładowarki wyposażone w standard Type 2 – te przenośne jak i stacjonarne – mają szerszy zakres mocy niż ładowarki Type 1, głównie ze względu na możliwość użycia zasilania 3 fazowego. Tak więc ładowarki takie mogą mieć moc:

  • 3,68 kW (230V, 16A);
  • 7,36 kW (230V, 32A – rzadziej stosowane);
  • 11 kW (3 fazowe zasilanie, 230V, 16A);
  • 22 kW (3 fazowe zasilanie, 230V, 32A).

Jest także możliwość ładowania z mocą 44 kW (3 fazy, 230V, 64A). Jednak jest to rzadko używane i takie moce ładowania zwykle przejmowane są już przez ładowarki prądu stałego DC.

Przykładowe pojazdy z gniazdem Type 2:

Nissan Leaf II generacji,

BMW i3,

Renault ZOE,

Volkswagen e-Golf,

Volvo XC60 T8 PLUG-IN,

KIA Niro Electric,

Hyundai Kona,

Audi e-tron,

Mini Cooper SE,

BMW 330e,

Toyota Prius PLUG-IN.

Jak widać standard ten jest nie tylko powszechny w pojazdach elektrycznych, ale także w hybrydach typu PLUG-IN.

Powiedziałem, że są tylko dwa rodzaje gniazd? O nie, nie. Powiedziałem, że to są dwa najpopularniejsze rodzaje gniazd.

Ale na spokojnie, kolejne rodzaje można spotkać bardzo rzadko.

Schuko

Renault Twizy z widoczną wtyczką do ładowania

Kolejnym złączem stosowanym w pojazdach elektrycznych jest złącze Schuko. Jest to standardowa wtyczka jednofazowa jakiej używamy w Polsce. Samochód podłączamy bezpośrednio do gniazda, tak jak np. żelazko. Jednak rozwiązań tego typu jest bardzo mało. Jednym z pojazdów, który korzysta z tego standardu jest  Renault Twizy.

TYPE 3A / TYPE 3C (Inna nazwa: SCAME)

Złącze TYPE 3A
Złącze TYPE 3C

Jest to już prawie ostatni typ złącz stosowanych do ładowania prądem przemiennym. Obecnie odchodzi w zapomnienie, jednak był to standard stosowany we Włoszech i Francji, więc jeśli wasze auto zostało sprowadzone np. z Francji, to istnieje możliwość, że będzie wyposażone w takie właśnie złącze.

Wisienka na torcie, żeby wprowadzić jeszcze trochę zamętu – złącze GB/T AC

Złącze GB/T AC

Jest to rodzaj złącza stosowany w Chinach i samochodach chińskich. Ze względu na to, że złącze jest standardem w chinach, nie będzie szerzej omawiane. Złącze na pierwszy rzut oka bliźniacze jest ze złączem Type 2 – jednak jest to złudne. Złącza nie są kompatybilne.

Podsumowanie

W artykule przedstawiono wszystkie rodzaje złącz stosowanych w pojazdach elektrycznych stosowane przy ładowaniu za pomocą prądu przemiennego AC. Najpopularniejszym złączem jest bezdyskusyjnie Type 2, które stało się standardem w UE. Rzadziej spotykanym, ale również możliwym do znalezienia będzie złącze Type 1.

Jeśli jesteście posiadaczami auta ze złączem Type 2 możecie spać spokojnie. Naładujecie swoje auto praktycznie wszędzie. Trochę gorzej, jeśli posiadacie Type 1 bądź Type 3A / 3C. W tedy musicie zaopatrzyć się w odpowiednie adaptery i przewody, które bez problemu można dostać w Polskich sklepach.

Cieszcie się jazdą!

Jeśli chcesz dowiedzieć się gdzie możesz naładować swój samochód wejdź w link poniżej: https://3ev.pl/mapa-stacji-ladowania/

Źródło zdjęcia głównego: “Designed by teksomolika / Freepik”

No responses yet

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *