Strona główna / Ekspertyza
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych
Oferujemy kompleksowe rozwiązania dla wspólnot mieszkaniowych.
Ekspertyza budynku pod kątem stacji ładowania, opinię ppoż., audyt energetyczny oraz montaż stacji ładowania w garażach wielostanowiskowych
EKSPERTYZA STACJA ŁADOWANIA
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przed uzyskaniem zgody na montaż stacji ładowania w budynkach wielorodzinnych, których liczba mieszkań przekracza trzy lokale, konieczne jest wykonanie ekspertyzy.
Ekspertyza dopuszczalności instalacji prywatnego punktu ładowania do 11 kW wykonywana jest przez projektanta instalacji elektrycznych. Na podstawie dostarczonej dokumentacji, wizji lokalnej oraz wywiadu z zarządcą budynku zespół ekspertów ocenia możliwości techniczne budynku w związku z montażem prywatnego punktu ładowania.
EKSPERTYZA Z GWARANCJĄ POZYTYWNEGO WYNIKU
Oto oferta, jakiej nie znajdziesz nigdzie indziej – ekspertyza z gwarancją sukcesu! Ekspertyza, to opinia techniczna, której wynik może być zarówno pozytywny jak i negatywny.
Zapomnij o ryzyku – jeśli nasza ekspertyza będzie miał mieć wynik negatywny, zwracamy 100% wpłaconej kwoty.
Inne firmy mogą zostawić Cię z negatywnym wynikiem i stratą pieniędzy, ale u nas masz pewność – albo sukces, albo zwrot pełnej kwoty!
Nasza ekspertyza to więcej niż usługa – to inwestycja w gwarantowany rezultat. Wybierz mądrze i miej pewność, że Twoje pieniądze nie pójdą na marne!
Zapytaj naszego eksperta o ofertę na ekspertyzę z gwarancją!
Czy samochody elektryczne są przyczyną pożarów?
Z niewiadomych przyczyn przyjęło się, że samochody elektryczne są przyczyną pożarów. Oczywiście jest to niesłuszny osąd . Najczęściej za pożary niestety odpowiada przeciążona lub wadliwa instalacja elektryczna. Podłączenie stacji ładowania bez wcześniejszego sprawdzenia instalacji elektrycznej i wykonania projektu może doprowadzić do ryzyka pożaru.
Jak dowiódł zespół ekspertów, pożar w garażu przy ul. Górczewskiej w Warszawie nie był spowodowany samozapłonem pojazdu elektrycznego. A co więcej – w chwili pożaru nie znajdował się tam żaden samochód elektryczny ani hybrydowy.
CZEMU WYKONUJEMY EKSPERTYZĘ DOPUSZCZALNOŚCI INSTALACJI STACJI ŁADOWANIA?
Celem ekspertyzy jest jednoznaczna opinia czy budynek jest przystosowany do instalacji i eksploatacji stacji ładowania pod kątem pożarowym, oraz czy istniejąca instalacja elektryczna sprosta wymaganiom zasilania stacji ładowania. Badanie wykonywane przez wykwalifikowanych specjalistów stwierdza zgodność stanu zastanego z przepisami prawa.
Z badania zostaje sporządzona ekspertyza dopuszczalności stacji ładowania, w której eksperci wskażą wszystkie wymagane elementy, czyli:
1) moc przyłączeniową budynku, która może zostać wykorzystana na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania;
2) punkty w instalacji elektrycznej, w których przyłączenie stacji ładowania jest dopuszczalne, oraz parametry tego punktu, w tym maksymalną moc stacji ładowania, która może być przyłączona do instalacji elektrycznej;
3) rozwiązania budowlane oraz techniczno-instalacyjne, jakie powinny być przyjęte przy instalacji stacji ładowania, w tym wymagania dotyczące wyrobów zastosowanych do instalacji tej stacji;
4) warunki niezbędne do bezpiecznej eksploatacji stacji ładowania;
5) wymagania, jakie powinny być spełnione w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w związku z zainstalowaniem stacji ładowania.
ekspertyza stacja ładowania
CO DALEJ, GDY ZOSTANIE WYKONANA EKSPERTYZA STACJI ŁADOWANIA?
Po pozytywnym wyniku ekspertyzy przystępujemy do pracy.
Wnioskodawca składa wniosek o przyłączenie i po otrzymaniu warunków przyłączenia oraz uzgodnieniu projektu przystępujemy do prac montażowych.
Prace montażowe trwają zwykle dwa dni, podczas których koniecznie może być wyłączenie zasilania całego lub części obiektu. Wyłączenia zwykle wykonywane są w porach porannych, a mieszkańcy powinni być o tym zawiadomieni z co najmniej 5 dniowym wyprzedzeniem. Przerwa w zasilaniu zwykle trwa nie więcej niż 30 minut.
Po wykonaniu instalacji elektrycznej przeprowadzane są badania rezystancji izolacji kabli i składany jest wniosek o gotowości do przyłączenia. Do tego momentu operator systemu dystrybucyjnego w ciągu ok. 14 dni powinien zamontować układ pomiarowo-rozliczeniowy. Niestety czasami okres ten się przedłuża.
Po zamontowaniu licznika energii elektrycznej ponownie pojawia się wykwalifikowany specjalista i dokonuje uruchomienia stacji ładowania. Podczas uruchomienia przeprowadza testy funkcjonalne stacji ładowania oraz pełne pomiary elektryczne. Jeśli stacja działa poprawnie i nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości sporządzony zostaje protokół uruchomienia i stacja zostaje dopuszczona do eksploatacji.
Od tego momentu możesz w sposób bezpieczny ładować swój samochód w garażu podziemnym i pokonywać kolejne kilometry wiedząc, że wieczorem będziesz mógł skorzystać ze swojej własnej stacji ładowania.
EKSPERTYZA STACJA ŁADOWANIA – CZAS REALIZACJI
Zamawiając usługę ekspertyza stacja ładowania usługę wykonujemy do 30 dni od otrzymania wszystkich dokumentów. Wcześniejsze skompletowanie wszystkich dokumentów zwykle przyśpieszy wykonanie ekspertyzy stacji ładowania.
f.a.q.
Często zadawane pytania
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Nie. Dla punktów ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania stanowi czynność zwykłego zarządu.
Nie ma obowiązku sporządzania ekspertyzy w budynku w których zaprojektowana i wykonana została instalacja na potrzeby zasilania punktu ładowania.
Koszt ekspertyzy w całości pokrywa wnioskodawca, czyli mieszkaniec budynku, który wnioskuje o montaż stacji ładowania.
Ze względu na koszt ekspertyzy warto zapytać innych mieszkańców czy również nie są zainteresowany montażem stacji ładowania (nawet w przyszłości), bo w takim przypadku koszt jednostkowy znacznie się zmniejsza.
Stacja ładowania w garażu podziemnym powinna być zasilona za pomocą oddzielnej instalacji wraz z układem pomiarowo-rozliczeniowym dostarczonym przez operatora systemu dystrybucyjnego.
W wyjątkowych przypadkach stacja ładowania może być zasilana z rozdzielnicy administracyjnej lub z licznika Mieszkańca, który powinien również wystąpić o zwiększenie przydziału mocy.
W sytuacji, gdy Mieszkaniec zasila stację ładowania z własnego przyłącza energii elektrycznej lub posiada dodatkowy licznik energii – sprawa rozliczeń jest w całości po jego stronie.
Prawdopodobnie zabraknie. Zwykle mocy rezerwowej wystarczy na 5 stacji ładowania. Na chwilę obecną nie jest to problemem. Jednak w okresie kolejnych 5 lat nie będą Państwo w stanie zapewnić przyłączenia kolejnym Mieszkańcom.
Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest dokładne zaplanowanie systemu stacji ładowania. Dzięki dobrze zaplanowanemu systemowi zarządzania mocą opartego na jednym producencie możemy znacząco zwiększyć ilość punktów ładowania. Stacje mają możliwość balansowania mocy ładowania między sobą. Jak to wygląda w praktyce? Posiadając 50 kW mocy rezerwowej zamiast 4 stacji ładowania są Państwo w stanie podłączyć nawet 16 stacji ładowania! Takie systemy od lat sprawdzają się w krajach, gdzie elektromobilność jest mocno rozwinięta.
Zdecydowanie nie!
Punkt ładowania jest to urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego lub hybrydowego.
Gniazdko – niezależnie czy jest to gniazdo jedno czy trójfazowe – nie jest punktem ładowania, ponieważ samodzielnie nie jest urządzeniem służącym do ładowania pojazdu elektrycznego
Ładowanie samochodu z typowego gniazdka elektrycznego jest akceptowalne, gdy użytkownicy używają ładowarek dołączonych przez producenta, o maksymalnej mocy 2300W. Jednak czas ładowania korzystając z takiego urządzenia może wynosić nawet 40h. Z tego powodu część osób może kupić urządzenia o mocy 3600 W o prądzie znamionowym 16A.
Typowe gniazdka elektryczne przystosowane są do krótkotrwałego obciążenia takim prądem. Długotrwałe obciążenie prądem 16A może spowodować nadmierne nagrzewanie w/w gniazdka.
Stacje ładowania posiadają zabezpieczenia przed przegrzaniem. Ponadto muszą być wyposażone w szereg zabezpieczeń elektrycznych w celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa ładowania samochodu elektrycznego.
Podczas wizji lokalnej potrzebujemy m.in.:
Dostęp do rozdzielnicy elektrycznej,
Projekt techniczny instalacji elektrycznej,
Protokoły z badań instalacji elektrycznej,
Projekt architektoniczny budynku,
Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego.
Tak. Ustawa dotyczy parkingów podziemnych, jak i parkingów przyległych do budynku
Parkowanie pojazdów elektrycznych w garażach podziemnych nie jest zabronione żadnymi przepisami prawa.
Z tego powodu, w/w zakaz nie ma mocy prawnej i nie może być egzekwowany, a mieszkańcy nie muszą się do niego stosować.