Stacje ładowania dla wspólnot mieszkaniowych

Samochody elektryczne w 80 % ładowane są w miejscu, gdzie mieszkają ich właściciele. Niestety często wspólnoty mieszkaniowe muszą mierzyć sięz problemem niewystarczającej ilości mocy przyłączeniowej. W zależnościod możliwości budynku istnieje kilka możliwości wykonania stacji ładowaniaw budynku wielorodzinnym.

Stacje ładowania dla wspólnot mieszkaniowych

Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych na parkingach podziemnych, to wyzwanie. Jesteśmy w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczne związane z montażem stacji ładowania, systemem rozliczeń lub systemem zarządzania mocą ładowania.

Stacje ładowania typu WALLBOX zwykle charakteryzują się kompaktową konstrukcją, co sprawia, że znajdziesz dla nich miejsce w hali garażowej lub na parkingu na zewnątrz budynku.

Stację można wyposażyć dodatkowo w zabezpieczenia prądowe, liczniki energii elektrycznej, kontrolę dostępu do stacji ładowania za pomocą kart RFID lub tagów NFC, komunikację przewodową lub bezprzewodową.

Zajmujemy się:

·       Doradztwem i audytami budynków pod kątem stacji ładowania.

·       Montażem stacji ładowania

·       Wykonywaniem instalacji elektrycznych

·       Uruchomieniami systemów zarządzania mocą ładowania

·       Wdrażaniem i zarządzaniem systemami rozliczeń

·       Wykonywaniem projektów elektrycznych

·       Serwisem stacji ładowania

Jeśli jesteś zainteresowany zapraszamy do kontaktu!

Stacje ładowania dla wspólnot mieszkaniowych


f.a.q.

Często zadawane pytania

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Czy potrzebna jest uchwała na montaż stacji ładowania?

Nie. Wspólnota nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Do montażu stacji ładowania wystarczy jedynie zgoda zarządcy nieruchomości.

W jaki sposób zasilić stację ładowania w garażu podziemnym?

Stacja ładowania w garażu podziemnym może być zasilana z rozdzielnicy administracyjnej lub z licznika Mieszkańca, który powienien równiez wystąpić o zwiększenie przydziału mocy.

Kolejnym sposobem na zasilanie stacji ładowaina jest montaż dodatkowego licznika energii elektrycznej przez dostawcę energii. Pobraną energię elektryczną Mieszkaniec rozlicza we własnym zakresie.

Jak rozliczać energię zużytą na ładowanie samochodu elektrycznego?

W sytuacji, gdy Mieszkaniec zasila stację ładowania z własnego przyłącza energii elektrycznej lub posiada dodatkowy licznik energii – sprawa rozliczeń jest w całości po jego stronie.

W przypadku, gdy zasilanie stacji ładowania odbywa się z rozdzielnicy administracyjnej – Mieszkaniec powinien zamontować wewnetrzny podlicznik energii elektrycznej i na jej podstawie rozliczać się ze wspólnotą mieszkaniową za zużytą energię elektryczną. Strony powinny od razu ustalić okres rozliczeniowy, a także kto odpowiada za odczyt podlicznika.

Widzimy, że zainteresowanie stacjami ładowania jest coraz większe, czy nie zabraknie nam mocy?

Prawdopodobnie zabraknie. Zwykle mocy rezerwowej wystarczy na 5 stacji ładowania. Na chwilę obecną nie jest to problemem. Jednak w okresie kolejnych 5 lat nie będą Państwo w stanie zapewnić przyłączenia kolejnym Mieszkańcom. 

Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest dokładne zaplanowanie systemu stacji ładowania. Dzięki dobrze zaplanowanemu systemowi zarządzania mocą opartego na jednym producenciemożemy znacząco zwiększyć ilość punktów ładowania. Stacje mają możliwość balansowania mocy ładowania między sobą. Jak to wygląda w praktyce? Posiadając 50 kW mocy rezerwowej zamiast 4 stacji ładowania są Państwo w stanie podłączyć nawet 16 stacji ładowania! Takie systemy od lat sprawdzają się w krajach, gdzie elektromobilność jest mocno rozwinięta.

Czy nie lepiej wyrazić zgodę na gniazdo elektryczne 230V?

Zdecydowanie nie!

Ładowanie samochodu z typowego gniazdka elektrycznego jest akceptowalne, gdy użytkownicy używają ładowarek dołączonych przez producenta, o maksymalnej mocy 2300W. Jednak czas ładowania koszystając z takiego urządzenia może wynosić nawet 40h. Z tego powodu część osób może kupić urządzenia o mocy 3600 W o prądzie znamionowym 16A. 

Typowe gniazdka elektryczne przystosowane są do krótkotrwałego obciążenia takim prądem. Długotrwałe obciążenie prądem 16A może spowodować nadmierne nagrzewanie w/w gniazdka. 

Stacje ładowania posiadają zabezpieczenia przed przegrzaniem. Ponadto muszą byc wyposażone w szereg zabezpieczeń elektrycznych w celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa ładowania samochodu elektrycznego.

Co musimy przygotować na spotkanie?

Podczas wizji lokalnej potrzebujemy dostępu do rodzielnicy elektrycznej, a także schematy elektryczne budynku.