wallbox w garażu podziemnym

Wallbox w garażu podziemnym

W tym artykule zwięźle opiszemy, jak w prosty sposób zainstalować wallbox w garażu podziemnym.

Punkt ładowania o mocy do 11 kW na użytek własny bez większych problemów można zainstalować w garażu podziemnym budynku wielorodzinnego. Oczywiście musisz być właścicielem miejsca postojowego lub uzyskać zgodę jego właściciela.  Całość kosztów związanych z montażem musisz pokryć samodzielnie, ponieważ jest to jeden z wymogów ustawy o elektromobilności. Miej jednak na uwadze, że zamontowana stacja ładowania przy miejscu postojowym znacznie podnosi wartość zarówno mieszkania, jak i samego miejsca postojowego przy późniejszej odsprzedaży.

W poniższym wpisie przejdziemy przez jeden z kilku możliwych sposobów wykonania instalacji stacji ładowania w garażu podziemnym.

1. Maksymalna moc ładowania – do 11 kW. Zapomnij o 22 kW (chyba, że masz czas).

W pierwszej kolejności – określ maksymalną moc punktu ładowania. Ustawodawca przewidział, że zgodę na montaż punktu ładowania o mocy do 11 kW może wydać zarządca nieruchomości. W przypadku punktów ładowania o większej mocy konieczna jest zgoda całej wspólnoty, a przegłosowanie uchwały może trwać nawet półtora roku. Pamiętaj, że ładowarki pokładowe (czyli te w samochodach) o mocy 11 kW posiada zdecydowana większość pojazdów elektrycznych (myślę, że ponad 90%). Z tego powodu nie potrzebujesz stacji ładowania o większej mocy niż 11 kW.

Czy wallbox o mocy 11 kW jest równoważny z punktem ładowania o mocy do 11 kW?

Tak. Każdy wallbox o mocy znamionowej 11 kW nigdy nie będzie ładował samochodu z mocą równą lub wyższą niż 11 kW. Rzeczywista moc ładowania wynosi zwykle między 10,5 kW, a 10,8 kW. Z tego powodu ograniczanie mocy do 10,5 kW, lub występowanie o przydział mocy 10,5 kW nie jest konieczne. Jest to pomysł pewnych firm, jednak takie podejście wynika z niedostatecznej wiedzy.

Czy mogę zamontować wallboxa o mocy 22 kW w garażu podziemnym?

Tak, ale pod jednym warunkiem. Jest to tylko moc znamionowa urządzenia. Osobiście uważam, że wallboxy o większej mocy znamionowej są po prostu urządzeniami trwalszymi. Warunkiem jest możliwość ograniczenia maksymalnej mocy ładowania do 11 kW. Jeśli wallbox nie posiada funkcji ograniczania mocy, nie możesz zamontować takiego urządzenia.

Czy mogę zamontować wallboxa o mocy 7,4 kW, ale jednofazowego?

Raczej nie. W naszym kraju mamy system trójfazowy. Nie otrzymasz warunków przyłączeniowych na jednofazowe przyłącze o takiej mocy.

2. Ekspertyza dopuszczalności instalacji punktu ładowania

Jest to najważniejszy dokument, który określi, czy w garażu podziemnym możliwa jest instalacja punktu ładowania. Ekspertyza musi jednoznacznie wskazać miejsce i sposób przyłączenia do sieci elektroenergetycznej. Ekspertyza określa również wymagania, jakie powinny zostać spełnione w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w związku z zainstalowaniem stacji ładowania. Ekspertyzę należy zlecić firmie, która zajmuje się tym zawodowo, aby mieć pewność, że zostanie wykonana profesjonalnie i będzie praktycznie niepodważalna.

W 3EV za Ekspertyzę odpowiada Projektant Instalacji Elektrycznych oraz Rzeczoznawca ds. Zabezpieczeń Przeciwpożarowych.

Co więcej, zamawiając Ekspertyzę u nas, gdy na pierwszym etapie prac okaże się, że jej wynik będzie negatywny – zwracamy Ci 100% kosztów. 

3. Zgoda Zarządcy Obiektu – przedostatni krok, aby mieć wallbox w garażu podziemnym

Czyli czysta formalność. Zarządca obiektu posiadając pozytywną Ekspertyzę, wydaje zgodę na rozpoczęcie prac.

4. Montaż i uruchomienie – zostaw to fachowcom. 

Wykonanie instalacji muszą przeprowadzić osoby, które mają odpowiednią wiedzę, uprawnienia i narzędzia. Są to nie tylko prace elektryczne, ale często także budowlane. Zdarza się konieczność przebudowy rozdzielnic, odtwarzanie przejść przeciwpożarowych, wykonywanie nowych tras kablowych, instalowanie nowych zabezpieczeń.

Wykonawca musi również wykonać pomiary elektryczne, które należy przedstawić zarządcy obiektu (dotyczy to każdej nowej instalacji elektrycznej).

W przypadku prywatnych stacji ładowania nie ma wymogu wykonywania badań wstępnych przez Urząd Dozoru Technicznego. Zarządca obiektu nie może tego wymagać, ponieważ nie ma ku temu podstaw.

Zlecając nam ekspertyzę, otrzymasz również wycenę na prace elektryczne i rabat na stację ładowania. 

5. Podsumowanie

W tym miejscu powinieneś już wiedzieć, w jakiej kolejności realizować swoje działania. Jeśli wykonanie ekspertyzy zostanie zlecone naszej firmie, zrobimy praktycznie wszystko od A do Z, a większość rzeczy wykonujemy samodzielnie, bez angażowania Ciebie.

  1. Musisz wystąpić w wnioskiem do Zarządcy i przekazać mu numer kontaktowy do naszej firmy.
  2. Po podpisaniu umowy, pozostajemy w kontakcie z Zarządcą nieruchomości, z którym ustalamy wizje lokalne, pobieramy dokumenty, ustalamy miejsce wpięcia. Jesteś informowany o wszystkim na bieżąco.
  3. Po wykonaniu ekspertyzy przedstawiamy wycenę prac, po akceptacji wyceny ustalamy termin prac z Tobą i Zarządcą obiektu.
  4. Po wykonaniu instalacji elektrycznej montujemy i uruchamiamy stacje ładowania, a Ty możesz już ładować swój samochód elektryczny!

Proste? Oczywiście, że tak. Doświadczenie pozwala nam szybko, bezpiecznie i profesjonalnie wykonywać ekspertyzy, montaże i kolejne uruchomienia stacji ładowania!

 

Categories:

Comments are closed