ŁADOWANIE SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O ŁADOWANIU SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO
ŁADOWARKA DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO – WALLBOX
Aby uzupełnić energię w samochodzie elektrycznym potrzebujemy „ładowarki”.
Wallbox (czyt. „łolboks”) to potoczna nazwa urządzenia służącego do ładowania samochodów elektrycznych, mocowanego na stałe do ściany (stąd nazwa wallbox – w tłumaczeniu z języka angielskiego „skrzynka ścienna”).
Wallbox to nieodzowne urządzenie dla każdego posiadacza samochodu elektrycznego, ponieważ pozwala na stosunkowo szybkie ładowanie prądem przemiennym z domowej instalacji elektrycznej.
Wallboxy wyposażone są w gniazda (musisz posiadać specjalny kabel do ładowania samochodu elektrycznego tzw. „Type 2 – Type 2”) lub w zintegrowany kabel, który podłącza się do samochodu elektrycznego ze złączem Type 2. Type 2 (pol. typ drugi)- to zunifikowany standard Europejskiej wtyczki do ładowania samochodów elektrycznych.
Dzięki zunifikowanemu standardowi ładowania każdy wallbox kompatybilny jest z każdym samochodem elektrycznym. Nie istnieje coś takiego jak wallbox dedykowany do konkretnego samochodu lub marki. Dowolnym wallboxem naładujesz dowolny samochód elektryczny. Pamiętaj o tym! Tutaj znajdziesz polecane przez Nas wallboxy.
MOC KTÓRĄ MOŻNA PRZEZNACZYĆ NA ŁADOWANIE SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO
Praktycznie do wszystkich budynków w Polsce doprowadzone jest elektryczne przyłącze trójfazowe. A to świetna wiadomość! Należy jednak pamiętać, że przyłącze elektryczne ma pewne ograniczenia związane z maksymalną mocą.
W domu
Domy jednorodzinne w Polsce mają najczęściej moc przyłączeniową między 10, a 15 kW. To wartość, która najczęściej pozwala na swobodne ładowanie samochodu elektrycznego. W pewnych sytuacjach konieczne będzie skorygowanie maksymalnej mocy ładowania lub uruchomienie systemu zarządzania mocą.
W garażu podziemnym
W budynkach wielorodzinnych zgodnie z prawem za określenie maksymalnej mocy ładowania odpowiada projektant, który wykonuje ekspertyzę. W niej określa jaką moc można przeznaczyć na ładowanie i gdzie należy podłączyć punkt ładowania. Tutaj zgodnie z prawem maksymalna moc ładowania może wynosić 11 kW.
MOC ŁADOWANIA – 11 czy 22 kW?
Każdy wallbox ma określoną moc znamionową – wynosi ona zwykle 11 kW lub 22 kW.
Pamiętaj, że to moc znamionowa wallboxa, a nie maksymalna moc ładowania! Moc wallboxa mówi jaka maksymalna moc może zostać podana podczas ładowania samochodu, ale maksymalna moc ładowania już zależy od samego samochodu.
Lepiej wybrać wallboxa o mocy 11 kW czy 22 kW?
Wallboxy o mocy znamionowej 22kW przystosowane są do wyższych mocy ładowania i zwykle wszystko w nich zrobione jest z bardziej odpornych materiałów (grubsze kable, styczniki czy przekaźniki o większym dopuszczalnym prądzie obciążenia). W elektryce wszystko co przewodzi prąd im jest grubsze tym lepiej.
Często w przypadku wallboxów z gniazdem – występują tylko wersje 22 kW.
Pamiętaj!
W dobrych wallboxach możesz regulować maksymalną moc z jaką wallbox będzie ładował samochód elektryczny. Z tego powodu możesz kupić wallboxa o mocy 22 kW i ustawić go na moc 11 kW.
Podsumowanie:
Jeśli nie planujesz rozbudowy instalacji elektrycznej (np. garaż podziemny) kup wallboxa o mocy 11 kW. Jeśli natomiast chcesz mieć urządzenie uniwersalne i w przyszłości ładować samochód większą mocą lub samochody jednofazowe (np. Nissan Leaf) – kup urządzenie o mocy znamionowej 22 kW.
JAKIE DODATKOWE FUNKCJE MOŻE MIEĆ WALLBOX?
Zobacz jakie dodatkowe funkcje poza ładowaniem może mieć wallbox.
Zintegrowane zabezpieczenie przed upływem prądu DC
Może to wydawać się dziwne, upływ prądu stałego (DC)? W stacji ładowania prądem przemiennym? Ale tak. Jest to bardzo ważne zabezpieczenie. W przypadku awarii samochodu może ustrzec Was przed poważnymi konsekwencjami. Zabezpieczenie to wymagane jest przez normy dotyczące ładowania pojazdów.
Regulacja mocy ładowania (Regulacja maksymalnego prądu ładowania)
Nie zawsze istnieje możliwość podłączenia stacji ładowania o mocy nawet 11 kW. Z tego powodu może zajść konieczność doregulowania mocy ładowania, tak aby bezpiecznie i komfortowo ładować samochód nie myśląc o „wyrzuceniu korków”.
Autoryzacja ładowania
Czyli dostęp do ładowarki przez konkretne osoby. W domu nie jest to konieczne, ale we wspólnym garażu? Autoryzacja może odbywać się za pomocą kluczyka, karty RFID lub aplikacji. Przy czym trzeba pamiętać, że aplikacja jest najmniej komfortowa w użytkowaniu. Przed zakupem sprawdź czy istnieje możliwość dodawania własnych kart!
Harmonogram ładowania
Funkcja, która pozwala na automatyczne rozpoczęcie ładowania dopiero w taryfie nocnej. Dzięki ładowaniu auta tylko w tańszej taryfie możesz oszczędzić nawet 30% na energii elektrycznej. To dużo.
Wbudowany licznik energii
Dzięki temu stacja będzie wskazywała ile energii zostało pobrane podczas sesji ładowania.
Komunikacja LAN, WiFi, 4G
Stacja którą można połączyć z Internetem pozwala na dodatkowe rozszerzenie funkcjonalności. Po pierwsze masz zdalny dostęp i widzisz aktualny status ładowania. Ale w przyszłości możliwe będzie korzystanie z dynamicznych cen prądu, czy połączenie stacji z HEMS.
Aplikacja
Tutaj niestety aplikacja, aplikacji jest nierówna, ale w oferowanych przez nas produktach działa ona bez zarzutu (przetestowaliśmy!). Aplikacja pozwala na: kontrolę ładowarki, ustawienia mocy ładowania, podgląd parametrów, ustawienie harmonogramu, dostęp do historii ładowania, informowanie o statusie pojazdu. Jeśli masz możliwość podłączenia Internetu – może to być bardzo przydatny dodatek.
INTELIGENTNE ŁADOWANIE SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO
Inteligentne ładowanie samochodu elektrycznego ma wiele odsłon. Jednak skupimy się na elementach, które mają zastosowane w domach jednorodzinnych.
Automatyczna regulacja mocy ładowania
(Wymagany Smart Meter)
Jeśli posiadasz ograniczoną moc przyłączeniową, która nie może zostać zwiększona, lub korzystasz z urządzeń o dużym zapotrzebowaniu na energię – jak klimatyzatory czy pompy ciepła – to ta funkcja jest dla Ciebie.
W Twojej rozdzielnicy elektrycznej montujemy dodatkowy monitor prądu. Urządzenie to komunikuje się ze stacją ładowania, zapewniając optymalne zarządzanie energią. Podczas ładowania pojazdu system w czasie rzeczywistym kalkuluje dostępną moc do ładowania, tak by nigdy nie doprowadzić do przeciążenia instalacji elektrycznej.
Ładowanie z fotowoltaiki
(Wymagany Smart Meter)
Czy wiesz, że możesz ładować swój samochód elektryczny bezpośrednio z energii słonecznej? Dzięki połączeniu instalacji fotowoltaicznej z nowoczesnym wallboxem, ładowanie Twojego pojazdu staje się bardziej ekologiczne i ekonomiczne.
To rozwiązanie nie tylko zmniejszy rachunki za energię, ale także przyczynia się do ochrony środowiska, wykorzystując odnawialne źródła energii. Przejście na ładowanie z fotowoltaiki to krok w stronę zrównoważonej mobilności.
Harmonogram ładowania
Pozwala na ustawienie godzin w których ma rozpocząć się ładowanie samochodu. Pozwala to na automatyczne ładowanie w godzinach, gdy energia elektryczna jest najtańsza.
Korzystanie z dynamicznych cen energii
Już niedługo wprowadzone zostaną taryfy dynamiczne. Odpowiedni wallbox pozwoli na ładowanie tylko w godzinach, gdy energia elektryczna będzie najtańsza, a wstrzyma ładowanie, gdy prąd będzie drogi.
Zarządzanie mocą wielu ładowarek
Dziś myślisz o jednej stacji ładowania dla jednego auta, ale co gdy będzie drugi samochód? Wallboxy pozwalają również na zarządzanie mocą ładowania pomiędzy sobą, aby w spokoju ładować dwa pojazdy.
Uwaga: ze wszystkich tych funkcji możesz korzystać na raz!
Inteligentne ładowanie samochodu elektrycznego w domu jednorodzinnym to nie tylko wygoda, ale także oszczędność. Możliwość jednoczesnego korzystania z różnych funkcji, jak automatyczna regulacja mocy, ładowanie z fotowoltaiki, programowanie harmonogramu ładowania, dostosowanie do dynamicznych cen energii i zarządzanie wieloma ładowarkami, sprawia, że proces ładowania staje się niezwykle efektywny i dostosowany do indywidualnych potrzeb użytkownika.
NASZE WALLBOXY – DLA CIEBIE
Wybierz urządzenie, które najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
AUTEL
AUTEL MAXI CHARGER AC WALLBOX 11 kW
- Moc ładowania do 11 kW
- Zintegrowany kabel 5m
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Miernik energii
- 3-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet
- Funkcje SMART
3990,00 PLN
AUTEL MAXI CHARGER AC WALLBOX 22 kW
- Moc ładowania do 22 kW
- Zintegrowany kabel 5m
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Miernik energii
- 3-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet
- Funkcje SMART
4599,00 PLN
AUTEL MAXI CHARGER AC WALLBOX 22 kW
- Moc ładowania do 22 kW
- Zintegrowany kabel 5m
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Miernik energii
- 3-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet
- Funkcje SMART
4599,00 PLN
AUTEL
AC COMPACT
- Moc ładowania do 22 kW
- Gniazdo ładowania
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Miernik energii
- 3-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet / 4G
- Funkcje SMART
– – – PLN
WEBASTO
WEBASTO PURE 11 kW
- Moc ładowania do 11 kW
- Kabel 4,5m lub 7m
- Kluczyk blokujący
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Do 5 lat gwarancji
2769,00 PLN
WEBASTO PURE 22 kW
- Moc ładowania do 22 kW
- Kabel 4,5m lub 7m
- Kluczyk blokujący
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Do 5 lat gwarancji
3230,00 PLN
ZAPTEC
ZAPTEC GO
- Moc ładowania do 22 kW
- Gniazdo ładowania
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany czujnik prądu resztkowego DC
- Miernik energii
- 5-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet / e-SIM
- Funkcje SMART
3680,00 PLN
ZAPTEC PRO
- Moc ładowania do 22 kW
- Gniazdo ładowania
- Autoryzacja kartą RFID
- Zintegrowany RCD Typ B
- Miernik energii
- 5-letnia gwarancja
- Aplikacja producenta
- WiFi / BT / Ethernet / e-SIM
- Funkcje SMART
- Zaawansowane funkcje
6999,00 PLN
Skontaktuj się z nami
Masz pytania lub potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń!
Pon. – Pt. 8:00 – 17:00
+48 799 285 920
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
PYTANIA OGÓLNE
Bezpieczeństwo oraz efektywność ładowania to kluczowe aspekty przy ładowaniu samochodów elektrycznych. Używanie zwykłego gniazdka domowego do ładowania pojazdu elektrycznego niesie ze sobą znaczące ryzyko.
Gniazdka te nie są bowiem przeznaczone do obsługi długotrwałego ładowania. Może to prowadzić do przegrzania kabla zasilającego, wtyczki czy samego gniazdka. W najlepszym wypadku konsekwencją może być spalenie bezpiecznika, ale w najgorszym – powstanie pożaru.
Wallbox został zaprojektowany specjalnie z myślą o bezpieczeństwie i wydajności długotrwałego ładowania. W sytuacjach awaryjnych oferuje zabezpieczenia przeciw przegrzewaniu, minimalizując ryzyko niebezpiecznych zdarzeń. Ponadto, dzięki wallboxowi, czas ładowania pojazdu elektrycznego jest znacząco krótszy w porównaniu do ładowania z gniazdka domowego.
Standardowo ładowanie z użyciem zwykłego gniazdka może trwać od 10 do 30 godzin, w zależności od pojemności akumulatora pojazdu. Z kolei wykorzystanie wallboxa o mocy 11 kW pozwala skrócić czas ładowania do zaledwie 2-6 godzin, zależnie od modelu pojazdu i pojemności akumulatora. To sprawia, że ładowanie jest nie tylko bezpieczniejsze, ale i znacznie bardziej efektywne.
Pamiętaj, ze podczas ładowania spada sprawność całego procesu. Powoduje to, że nawet 30% energii która powinna trafić do samochodu zostaje zmarnowana na pokrycie strat.
Instalacje elektryczne (w tym montaż wallboxa) może być przeprowadzony tylko przez elektryka, który posiada odpowiednią wiedzę i uprawnienia. Jeżeli wallbox ulegnie uszkodzeniu, gwarancja zostanie rozpatrzona negatywnie jeśli nie będziesz w stanie udowodnić, że instalacja została wykonana profesjonalnie.
Każda nowa instalacja elektryczna musi zostać odebrana. Podstawą odbioru są pomiary elektryczne, które jednoznacznie wskazują, że wszystko zostało wykonane poprawnie.
Należy pamiętać, że brak pomiarów instalacji elektrycznej może wiązać się z niewypłaceniem przez ubezpieczyciela odszkodowania. Warto o tym pamiętać.
Nie, nie ma takiego wymogu.
W domach jednorodzinnych często jest to wręcz niemożliwe.
Niezależny licznik natomiast często wykorzystywany jest w garażach podziemnych, gdzie stanowi najtańszy sposób wykonania instalacji elektrycznej.
OCPP (Open Charge Point Protocol) jest jest ujednoliconym, międzynarodowym, otwartym protokołem komunikacji. OCPP pozwala wymieniać informacje pomiędzy urządzeniami do ładowania, systemami wspierającymi ładowanie pojazdów elektrycznych i systemami zarządzania stacjami ładowania.
Stacje ładowania, które wyposażone są w zintegrowane urządzenie monitorujące upływ prądu DC wymagają dodatkowego zabezpieczenia tańszym wyłącznikiem różnicowo-prądowym Typ A.
Jeśli natomiast urządzenie nie jest wyposażone w ten czujnik, lub działa on nieprawidłowo, to konieczna jest instalacja drogiego wyłącznika różnicowo-prądowego Typ B.
Wszystkie urządzenia w naszej ofercie wyposażone są w zintegrowane urządzenie monitorujące upływ prądu stałego DC.
PYTANIA DOTYCZĄCE INSTALACJI
Nie. Nie montujemy wallboxów z obcej dystrybucji, ani nie pracujemy na materiałach dostarczonych przez Klienta.
Dostarczamy produkty najwyższej jakości oferując 36 miesięcy gwarancji. Bierzemy odpowiedzialność za wszystkie zamontowane podzespoły. Z tego powodu musimy mieć kontrolę nad łańcuchem dostaw od początku do końca.
W zależności od zakresu prac – koszt montażu zawiera się w przedziale od 1 200 do 3 000 zł.
Po krótkiej rozmowie telefonicznej określimy jaki będzie koszt wykonania instalacji elektrycznej.
W zależności od zakresu prac koszt wykonania instalacji w garażu podziemnym wynosi od 5 000 zł do 15 000 zł. Skrajne przypadki mogą spowodować zwiększenie tej kwoty.
Dokładną wycenę przekazujemy wyłącznie po wykonaniu wizji lokalnej.
Montaż trwa zwykle cały dzień.
Po ustaleniu wszystkich szczegółów i podpisaniu umowy montaż umawiamy w ciągu 2 tygodni.